Poezija

„Kamovom“ nagrađena knjiga kajkavskih stihova „Dve rali zmeržnjenoga jognja“ život predočuje u dinamici i nepravilnim gibanjima, u fragmentima mraza („zmeržnjeni“) i plamena („jognja“) koji se neprestano nadmeću. Riječ je o tekstovima koji, unatoč tome što se ne libe zagrepsti u najgrublje i najcrnje, odišu sviješću o neponovljivosti i jedinstvenoj lakoći mladenačkih dionica života, a upravo potonje pobuđuju i u čitatelju
Treba pohvaliti činjenicu što će čitateljima na jednom mjestu biti dostupan Glamuzinin pjesnički opus s ponekim novim komadima, koji se fino nadovezuju na prethodne tri zbirke. Iako je pohvalno što se mogu primijetiti stanovite progresije i zaokruženost tematskih svjetova, a time i preobrazbe u atmosferi, razina iskaza nažalost je ipak dala više prostora kompozicijski predvidljivim obrascima
Autoričini unutrašnji psihonauti odlaze onkraj euklidovskog modela zasnovanog na ideji da se univerzum može objasniti principom „zašto-zato“ i onkraj dogmom usustavljenih zemaljskih varki te nastoje, vlastitim spekulacijama i bogatom imaginacijom odjevenom u ruho melankolično-romantičarskoga, gdjekad nostalgičnoga prizvuka, preispitati dominantne koordinate civilizacije i kulture
Ono što je ključno za predmetno razdoblje, odnosno autorice i autore koji ga u knjizi oprimjeruju, jest njihova modernost, koja se prvenstveno shvaća kroz svijest o literarnosti i svijest o sadašnjosti koja je u aktivnom odnosu prema prošlosti
“U ime majke” je poema i knjiga-projekt, “poetska panaceja” koja zahvaća u bol i tvrdi da lijeka nema, ali i da se nakon neželjenog ostvarenog iskustva gubitka – može sve
„Pjesme zapisane na vrećicama za mučninu“ u svom dominantnom dijelu zapravo i nisu pjesme – riječ je o autobiografskim dnevničko-putopisnim proznim fragmentima i sjećanjima koja tek mjestimično dobivaju poetski karakter i/ili formu, tako da naslovnu imenicu pjesme treba shvatiti kao simboličko-aluzivnu, možda i ironijsku oznaku, prije nego preciznu vrstovnu odrednicu
Riječ je o knjizi u kojoj svako poglavlje/stavak svira neku svoju vlastitu muziku – u tempu, ritmu i ugođaju – sudjelujući u orkestraciji cjeline, u aranžmanu jednog, istodobno suptilnog i oporog, svijeta koji premošćuje kategorije vremena i prostora, priziva i dovodi u neposrednu blizinu različita životna doba, gradove, ljude i iskustva
Proturječnosti koje se provlače kao temeljna retorička strategija zbirke omogućuju drugačiju recepciju književnosti, koja se ne obustavlja u nekom značenju koje će s vremenom postati ideološkim oruđem u reprodukciji znanja, nego će završavati pitanjima ili neprekidnim prodiranjima u provaliju jezika.
Zajednički nazivnik tema koje pjesnički rastvara Vladimirov je nasilje, agresija usmjerena prema drugom pojedincu ili kolektivu, degradacija humanog u nehumano, nerijetko i zvjersko. Potrebno je pritom istaknuti da je riječ o poetskom rastvaranju određene teme, nipošto o njenom opisu, neutralnom prikazu ili bilo kakvom sveobuhvatnom tumačenju
Krećući se različitim stanjima, svjetovima, slikama, jezičnim registrima, pozitivnim i negativnim memoarima te transgeneracijskim traumama, junak ove zbirke ne odustaje povremeno se vratiti „prkošljivim prsima i skršenim idealima“, (pra)davno posijanim u njemu, šumskim ljudima, koledarima, zmajevima, vilama, Regoču i mjesecu s kojim razdjeljuje nesanicu i ljubičasto platno
Sveukupno, “Proces gorenja” najbolji je na onim mjestima gdje je gorenje snažno i intenzivno, gdje mu se u plamen ne upliće kamenje i slabo goriva banalna mjesta, gdje je goriv materijal slojevit, hirovit i značenjski ispunjen, kao što je, primjerice, na mjestima gdje se poetskim alatima detektiraju analogije između ljudskoga i ostatka živoga svijeta, ili pak poremećaji u takvim analogijama
U svom pjesničkom debiju ova svestrana autorica, dosada najpoznatija kao teatrologinja, književna i kazališna kritičarka i prozaistica, pokazuje visoku poetsku osviještenost i široki repertoar tema i literarnih strategija

60. Goranovo proljeće

Zagreb, Lukovdol, Rijeka

Goranovo proljeće slavi 60. godina! Naša najznačajnija pjesnička manifestacija prvi se put održala davne 1964. godine, a u godišnjem ritmu kontinuirano se odvija do danas. Goranovo proljeće, jedan od najdugovječnijih pjesničkih festivala na svijetu, posvećeno je živim pjesničkim glasovima – hrvatskim, regionalnim, europskim i svjetskim – uspomeni Ivana Gorana Kovačića te ideji pjesništva kao jednog od oblika borbe za osobnu i univerzalnu slobodu.

16. Pričigin

Split

Objavljen je program ovogodišnjeg Pričigina koji će se održati od 21. do 25. ožujka ove godine!